Publicerat 16 april 2020 i kategorin Artiklar

Livsavgörande för småföretag i kris

Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de viktigaste är att ta hjälp av en kompetent rådgivare som vet vad som gäller och vad som fungerar bäst.

Frågorna blir lätt många och snabbt avgörande, som till exempel:

  • Hur länge räcker likviditeten?
  • Vilka kostnader kan vi undvika?
  • Hur fungerar factoring?
  • Kan man frigöra kapital genom leasing?
  • Hur fungerar nya regler om anstånd med betalningar?
  • Vad innebär korttidspermitteringar?
  • Kan ägaren bli personligt betalningsansvarig?

Att hitta rätt svar på denna typ av frågor kommer att bli livsavgörande för många företag och därmed för en stor del av det svenska näringslivet. Och de flesta får i detta läge bara en chans att göra rätt.

Kunskap om vad som är bäst på kort sikt…

En Auktoriserad Redovisning- och Lönekonsult är en av företagets viktigaste ekonomiska rådgivare i vanliga fall – nu kan de bli livsavgörande. Genom goda kunskaper inom ekonomi och löner, samt god insikt i den löpande verksamheten blir startsträckan kort för att diskutera vad som är bäst. Erfarenhet från en stor mängd företag är ytterligare en viktig faktor för att välja rätt alternativ, genom att man vet vad som fungerar bäst i olika situationer och hur man söker stöd och anstånd.

Utvecklingen går mycket snabbt och det är lätt att drabbas av panik när intäkterna plötsligt försvinner eller när stora delar av personalen måste vara hemma. I detta läge är det viktigt med ett kompetent bollplank som kan vägleda företaget i de kritiska frågorna. Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulter har både kompetens och erfarenhet av sådana här situationer. De har dessutom ofta stora nätverk inom andra viktiga områden som exempelvis jurister, leasingföretag och banker. Regelbunden kontakt med myndigheter är ytterligare en viktig faktor för att stödja företagen i den pågående krisen. Så ett gott råd till alla företag som redan arbetar med en auktoriserad konsult är att snarast ta kontakt för att få råd om vad som kan göras i nuläget. Och för de företag som inte har en sådan konsult är rådet att snarast söka upp en.

…och vad som är bäst på lång sikt

Mitt i krisens centrum är det svårt att tänka på att den kommer att ta slut, men så blir det så småningom. De företag som då har överlevt kommer att få sin utgångspunkt för framtiden i hur man löste sina problem. Har man lånat upp mycket kapital står man inför en lång tid av amorteringar och höga räntor och har man avskedat viktig personal gäller det att hitta nya nyckelpersoner för att driva verksamheten vidare. De lösningar som genomförs på kort sikt måste därför även ta hänsyn till hur påverkan blir på längre sikt. Annars kommer förtaget att leva med hög risk även efter krisen är slut.

Krisen har skapat stora utmaningar för både enskilda företag och näringslivet samt för hela samhällsekonomin. Hur man löser problemen kommer att påverka under lång tid framöver, så ett av de bästa råden är att inte försöka lösa allt själv – använd en kompetent rådgivare som bollplank för att hitta olika alternativ och vad som är bäst för just ditt företag. Själv är inte bäste dräng i nuläget.

Publicerat 17 december 2020

Omställningsstödsbrott

Lagen (2020:548) om omställningsstöd ger rätt till ekonomiskt stöd för företag som drabbats av minskad omsättning till följd av covid-19. Lagen innebär även införandet av att det nya brottet omställningsstödsbrott.Nu har Skatteverket lämnat de första anmälningarna om omställningsstödsbrott till Ekobrottsmyndigheten för utredning. Srf konsulterna ser mot denna bakgrund att …

Läs mer

Publicerat 17 december 2020

Skatteåterbäring att vänta för personer i glesbygd

Företag i vissa regioner på den svenska glesbygden omfattas av en ny skattereduktion som införs i inkomstskattelagen från den 1 december 2020. Och kommer gälla retroaktivt för hela 2020.En regional skattereduktion med 1 675 kronor per år införs för boende i vissa glest befolkade områden i främst Norrland och nordvästra Svealand. Den nya skattereduktionen är riktad mot …

Läs mer

Publicerat 17 december 2020

Fortsatt möjlighet till korttidsstöd

Under 2020 har många företag tagit del av möjligheten till stöd för korttidsarbete. Regeringen har nu meddelat att stödet kommer att förlängas under första halvåret 2021.Närmare 90 000 ansökningar har Tillväxverket mottagit sedan möjligheten att ansöka om korttidsarbete infördes i våras. Regelverk, handläggningstider och hantering av korttidsarbetet har påverkat …

Läs mer

Publicerat 12 november 2020

Avtalsrörelsen åter igång

Efter att industrin satt normen för lönenivåerna i kollektivavtalen fortsätter förhandlingarna för övriga branscher vars avtal löper ut under 2020. Nu följer nya villkor för merparten av de svenska arbetsgivarna och närmare tre miljoner anställda omfattas.Sedan avtalsrörelsen 1998 har industrin haft en lönenormerande roll för arbetsmarknaden. Som den bransch som främst …

Läs mer

Publicerat 12 november 2020

Form blir viktig

Regeringen vidtar åtgärder såsom utökat växa-stöd för att få fler mindre företag att anställa. En viktig fråga för företagen att förhålla sig till är vilken anställningsform som den nyanställde ska få.Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar förhållandet mellan arbetsgivaren och den anställde. LAS omfattar alla företag med anställda, oavsett storlek men med vissa …

Läs mer

Publicerat 12 november 2020

Krisåtgärder förlängs och enskilda näringsidkare kan söka stöd

Regeringen presenterade på måndagen ett flertal åtgärder som ska stötta företagen under den fortsatta coronakrisen. Bland annat förlängs korttidspermitteringen i upp till sju månader. Dessutom får enskilda näringsidkare nu möjlighet att ansöka om omsättningsstöd.Det blir förlängning av flera av de åtgärder som tagits under året för att stötta svenska företag under …

Läs mer

Publicerat 16 oktober 2020

Rätt skatt

Företagare i Sverige har ansvaret för att betala in skatt och arbetsgivaravgifter, både för företaget och för anställda. Särskilt inför 2021 kan det för såväl företaget som den anställde behövas en anpassning av skatteberäkningen av olika orsaker. För företaget justeras skatteberäkningen med en preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket, för den anställde blir det …

Läs mer

Publicerat 15 oktober 2020

Växa-stödet permanentas och utökning väntas

För enmansföretag har det sedan 2017 funnits ett särskilt växa-stöd vid anställning av den första medarbetaren. Stödet är utformat som  en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna. Reglerna skulle ha upphört vid utgången av 2021 men blir istället permanenta. Och det kommer mera, det föreslås att en tillfällig utökning av antalet anställda som kan omfattas …

Läs mer

Publicerat 15 oktober 2020

Nya förutsättningar för rot-och rutavdrag

Fler tjänster föreslås ingå i rutarbete, ett höjt tak införs och nya villkor för återbetalning blir gällande. Detta är en del av budgetpropositionen och förväntas börja gälla från 1 januari 2021.Nya tjänster Den som anlitar ett företag för hushållsnära tjänster kan få en skattereduktion, för delar av arbetskostnaden. Avdrag kan idag göras för arbetskostnaden vid …

Läs mer

Publicerat 17 september 2020

Utökat friskvårdsbidrag

En arbetsgivare kan genom friskvårdsbidrag ge de anställda möjlighet till enklare slag av motion och friskvård. Nu inkluderas flera aktiviteter.Enligt ett nyligen publicerat ställningstagande har Skatteverket utökat de aktiviteter som kan ingå i friskvårdsbidrag. Bidraget kan inte användas för att teckna personliga medlemskap i föreningar eller för att köpa …

Läs mer

Gå till startsidan